ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خرید آکواریوم

05-06-2014, 12:03 PM
ارسال: #1
خرید آکواریوم
هر فردی، می بایست حداقل دو تانک داشته باشد، یکی به عنوان تانک اصلی با طول حداقل یک متر و دومی به عنوان تانک قرنطینه با حجم حداقل 50 لیتر.
به هنگام سفارش تانک، حتما به فروشنده اصرار کنین که از چسب آنتی باکتریال و قوی مثل چسب سیستا استفاده کنه. چسب آنتی باکتریال این قابلیت رو داره که به مرور زمان سیاه نشه و چسب قوی در برابر فشار بسیار زیاد آب، وا نمیره.

دقت داشته باشین که کف و سر تانک های بیش از 90 لیتر حتما باید پل داشته باشه. پل یه یا چند تکه شیشه است که در کف و سطح به صورت عرضی یا طولی چسبونده میشه که از تاب برداشتن شیشه های کناری در اثر فشار وارده آب، جلوگیری کنه. اهمیت فشار اونوقت پیدا میشه که بدونین تنها 30% فشار، به کف تانک وارد میشه و الباقی به کناره های تانک وارد میشن.




شستن تانک جدید:
تانک جدید، صرفنظر از چسبی که ازش استفاده شده، باید به مدت حداقل 24 ساعت دست نخورده باقی بمونه تا چسبش خشک بشه. سپس با استفاده از آب ولرم و نمک فراوان یا محلول پرمنگنات پتاسیم شسته بشه تا هرگونه آلودگی احتمالی از بین بره.

تذکر:
1) در استفاده از پرمنگنات پتاسیم نهایت دقت و توجه رو داشته باشین
2) در شستن تانک، از هیچ گونه برس و سیم ظرفشویی که به چسب آسیب هرچند جزئی برسونه، استفاده نکنین

مکان تانک:
مکان تانک، صرفنظر از نوع موجودی که در اون نگهداری میشه باید دور از تابش مستقیم آفتاب باشه. ضمنا تانک باید بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشه والا هرگونه صدا و ارتعاش (نظیر صدای پا) سریعا وارد تانک شده و استرس بسیار زیادی ایجاد میکنه.
دقت داشته باشید که اگه تانک همسطح زمین باشه، سیفون کردنش هم بسیار دشوار میشه.
حال به منظور جلوگیری از فشار نقطه ای وارد بر کف تانک، از یک یونولیت که دقیقا هم اندازه با کف تانک باشه و ضخامت 5 سانتی متر داشته باشه استفاده کنین وگرنه شیشه ترک برخواهد داشت.
ضمنا به منظور نکات ایمنی و جلوگیری از تبخیر آب داخل تانک،حتما باید درب داشته باشه.

آبگیری تانک:
قبل از آبگیری تانک، می بایست از کامل بودن تزئینات و وسایل الکتریکی اطمینان حاصل کنین.
اینکه از چه نوع تزئیناتی استفاده کنین و آیا نیاز به شن و سنگ هست. به نوع موجودی که نگه میدارین برمیگرده. مثلا ماهی دیسکس در آب قلیایی نمیتونه زندگی کنه و شما نباید از سنگ آهکی در کف تانک استفاده کنین.
حال می بایست تانک را تا اندازه دلخواه پر از آب کنین و بعد از روشن کردن بخاری و پمپ اجازه بدید که آب کاملا به جریان بیوفته و کم کم به دمای مورد نظر برسه. وقتی آب به دمای مناسب رسید. بهتره از افزودنی ها و محلول های مناسب استفاده کنین.
مثل قطره Sera Aquatan
این قطره:
1) حاوی ویتامین ب کمپلکس به منظور جلوگیری از استرس ماهی به هنگام نقل و انتقاله
2) حاوی متیلن بلو، به منظور جلوگیری از وجود قارچ در تانکه لیکن درصد متیلن بلو اونقدر نیست که به باکتریهای مفید آسیب برسونه
3) سریعا هرگونه کلر و مواد سنگین در آب رو از بین می بره اما pH آب رو تغییر نمیده.

حدود یک ساعت بعد که محلول وارد آب با دمای مناسب شد. وقتشه که قدری باکتری مفید وارد آب کنیم...! اما فلسفه این باکتری مفید چیه ؟

ماهیها در آب زندگی می کنن و واسه ادامه حیات نیاز به غذا دارن؛ مقداری از غذای ریخته شده رو میخورن و مابقی بعلاوه مدفوعات همگی ته نشین میشن... باکتریهای موجود در آب شروع میکنن به تجزیه این مواد آلاینده ! از تجزیه این مواد مواد مثل آمونیاک؛ نیتریت و غیره حاصل میشه


در اثر متابولیسم و پسماند غذا و یا تجزیه مواد آمونیاک NH3 تولید میشه و این آمونیاک در اثر اکسیداسیون کم کم به نیتریت No2 تبدیل مشه.افزایش نیتریت بر روی هموگلوبین ماهی ها تاثیر می ذاره و مانع از رسیدن اکسیژن کافی میشه و ماهی دچار خفگی میشه.
نیتریت و آمونیاک در آبهای شیرین بسیار سمی هستن و علاوه بر سوزش فراوان چشم میتونن باعث مرگ اون ماهی بشن(علائم افزایش نیتریت و آمونیاک و میزان سمی بودن آمونیاک در آبهای شور و شیرین رو بعدها بررسی خواهیم کرد)

در خلال تبدیل نیتریت و آمونیاک و سایر فرایند ها، مقداری باکتری نیتروباکتر هم هستند که ما اونها رو باکتری مفید میشناسیم و وطیفه این باکتریها تبدیل نیتریت سمی به نیترات No3 و برقراری بالانس بین نیتریت و نیترات هست(نیترات اضافی از طریق گیاهان جذب و یا توسط سیفون هفتگی، کم میشه)

این باکتریها به مواد شیمیایی و محیط غیرمرطوب حساسن و سریعا از بین میرن؛ و در صورت از بین رفتن باکتریها این چرخه باید دوباره طی بشه. در حالت عادی و بدون استفاده از دارو، حدود 35 روز طول میکشه تا نیتریت کاملا صفر بشه و نیترات به بالانس(حد عالی) برسه (البته با روشهایی نظیر وارد کردن آب آکواریوم قدیمی تر یا استفاده از وسایل و گیاهان آکواریوم قدیمی تر میشه این سیکل رو سرعت بخشید)

در طول این 35 روز باید جایی برای نگهداری و اسکان باکتریهای مفید درست کرد که این کار رو بایو بال و سرامیک انجام میده.


همونطور که در شکل می بینین، کلونی باکتریهای مفید می تونن در حفره های میکروسکوپی سرامیک زندگی کنن و آلوده گی های آب رو کم کنن... محل زندگی باکتریها باید همیشه درون آب باشه و ترجیحا بیرون از محیط آکواریوم تا در صورت نیاز به استفاده از مواد شیمیایی، از بین نرن. دقیقا به همین منظور تاپ ف.ی.ل.ت.ر وف.ی.ل.ت.ر اکسترنال رو شدیدا توصیه میکنن که همیشه بیرون از تانکه و در صورت نیاز به تمیز کردن محتویات تانک، احتمال آسیب دیدن باکتریها کمتره.امادر صورت نیاز به تمیز کردن داخل ف.ی.ل.ت.ر، ممکنه بخش زیادی از باکتریها از بین برن...! پس قاعدتا باید راهی باشه که بشه همیشه باکتری مفید در اختیار داشت؛

محلول Sera Nitrivec میلیونها باکتری مفید رو در خودش جا داده که در صورت نیاز و آسیب دیدن سیکل نیتروژن میشه اون رو به آب اضافه کرد.

اگه یادتون باشه گفتم در هنگام راه اندازی آکواریوم بعد از دمای مناسب تانک باید آکواتان رو اضافه کرده و یکساعت صبر کنین. حالا نوبت Sera Nitrivec رسیده که باید به آب افزود بشه و بعد از افزدونش، 24 ساعت باید پمپ کار کنه و آب از اکسیژن غنی بشه و باکتریها درون سرامیک نقل مکان کنن. اما تا قبل از 24 ساعت نباید ماهی وارد آب کرد.
بعد از گذشت 24 ساعت، میتونین هر نوع ماهی رو با در نظر گرفتن نکات بهداشتی داخل آب کنین. ولی فراموش نکنین که چرخه نیتروژن هنوز کامل نشده و واسه کامل شدندش به مدت ده روز باید Sera Nitrivec رو به آب اضافه کنین( فقط ده روز به جای 35 روز انتظار)

دقت کنین مقدار نیتریت اگه صفر باشه که مشکلی نیست. اما اگه به بیش از هشت دهم برسه کم کم مشکل ساز میشه.برای تست مقدار هر نوع ماده در آب یک تستر ساخته شده مثلا من تستر No2 محصول شرکت آلمانی Sera رو توضیح می دم



داخل بسته، دو تا قطره و یک ظرف شیشه ای قرار داده شده. شما 5 میلی لیتر از آب تانک رو با سرنگ میکشین و به درون شیشه میریزین، بعد از قطره شماره یک، پنج قطره و سپس از قطره شماره دو هم پنج قطره میریزین. در شیشه رو می بندین، و کمی تکونش میدین. پنج دقیقه بعد می تونین رنگ واقعی رو در نور معمولی اتاق(و نه جلوی پنجره/نوز خورشید) مشاهده کنین و با رنگهایی که شرکت Sera واستون در کاتالوگ گذاشته، چک کنین. اگه زرد کمرنگ بود، یعنی نیتریت صفره اما هرچی پررنگ بشه یعنی خطرناکه و باید سریعا آب رو سیفون و با آب تمیز جایگزین کنی و حتی قدری هم نمک به آب تانک اضافه کنین که نیتریت با هموگلوبین ماهی واکنش نده (فواید نمک بعدها بررسی خواهد شد) اما بی دردسرترین راه در مواردی که سیکل کامل نشده یا به هر دلیل آسیب بببینه،اینه که از این محصول استفاده کنین:


این محصول، سریعا هرگونه آلودگی آب مثل آمونیاک،نیتریت،کلر،خزه و جلبک،آثار باقیمانده از دارو و مواد سنگین کننده مثل مس و روی رو در ظرف صفر ثانیه، از تانک محو کنه. به نظر بنده، حداقل دو معرفی شده Sera جزو واجباته.

پس اگه نیتریت آب زیاد شد. یعنی: 1) ماهی نسبت به آب زیاده، 2) غذا زیاد میدین. اما همه اینها به این خاطره که باکتری مفید کافی در اختیار ندارین که بتونه نیتریت اضافی رو به نیترات تبدیل کنه. برای اینکار داخل ف.ی.ل.ت.ر رو پر از سرامیک کنین و هر وقت احساس کردین، نیتریت مقداری غیز از صفر داره، سریعا از Toxivec استفاده کرده(یا هر روز آب رو سفیون کنین) و Nitrivec اضافه کنین تا مطمئن بشین نیتریت، دقیقا صفر شده.

حال لازمه تا چند نکته مهم دیگر رو هم متذکر بشم: باید هر هفته حدود 20 در صد از آب رو از کف (طوری که مدفوع ها هم برداشته بشن) رو سیفون کنین و به جاش آب جوشیده و سالم شده با آکواتان به منظور حذف مواد سمی مثل کلر بریزین و البته هربار که داخل ف.ی.ل.ت.ر اکسترنال(مثل تاپ ف.ی.ل.ت.ر) رو تمیز کردین و یا حتی اگه مقداری از آب رو تعویض کردین باید با استفاده از Nitrivec، باکتری مفید وارد آب کنین

در مورد انتخاب نوع ف.ی.ل.ت.ر هم فعلا بگم که باید حداقل قابلیت استفاده از ابر و پشم ف.ی.ل.ت.ر و سرامیک رو داشته باشه یعنی مثل شکل زیر باشه :


همونطور که می بینین آلوده گیهای درشت آب توسط پشم ف.ی.ل.ت.ر( و یا ابر) گرفته میشه و کم کم به سرامیک میرسه(که همیشه کاملا درون آب قرار داره) و دست آخر میرسه به شماره 5 که سیاه رنگه و بهش میکن ذغال یا کربن اکتیو... این کربن اکتیو دقیقا مشابه ذغال موجود در ماسکهای شیمیایی زمان جنگ عمل میکنه یعنی به خاطر منافذ بسیار کوچیکی که داره هر نوع ماده شیمیایی، سمی و مضر رو جذب میکنه ... در محیط های آکواریوم هم همینطور عمل میکنه به خاطر این کارش، ممکنه کمی p.H آب رو دستکاری کنه و مدت زمانی که ماهی های بیمار رو دارین مداوا میکنین، همه نوع ماده شیمیایی رو جذب خودش کنه و نذاره به ماهی چیزی برسه ( پس در زمان مداوا نباید از ذغال اکتیو استفاده بشه) اما بزرگتین مزیت ذغال اینه که جلوی بوی بد آب اکواریوم رو میگیره و نمی ذاره آب زرد رنگ بشه ... اگه دیدین آب کم کم داره بد بود میشه یعنی ذغال داره از کار میافته و باید تعویض بشه.

دقت کنین که:
1) حتما ذغال رو باید کاملا بشورین و درون چیزی مثل جوراب زنانه بریزین که نذاره خورده های ذغال وارد آب بشن.
2)از خرید ذغال چینی خودداری کنین چون ذغال های چینی، کیفیت بسیار پایینی دارن و به جای اینکه رنگ آب رو شفاف کنن بدترش میکنن واسه همین من ذغال آلمانی و یا سویسی رو ترجیح میدم ( چون تا 6 هفته همچنان جذب میکنن)
3) اخیرا نظریه هایی مطرح شده که میگه استفاده از ذغال در دراز مدت میتونه باعث بیماری "سوراخ در سر" بشه


پس یادتون باشه :
1) دمای آب در حد مناسب باشه
2) آب رو ذلال نگه دارین
3) از ف.ی.ل.ت.ر مناسب استفاده کن
4)غذا رو به اندازه لازم بریزین
5) آلودگیها رو سیفون کنین
6)آب رو با استفاده از پمپ هوا، غنی از اکسیژن کنین
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آکواریوم و تاثیر آن بر کودکان aquafun 0 956 11-06-2014 12:29 PM
آخرین ارسال: aquafun

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان