موضوع بسته شده 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

در مورد آکواریوم آب شور

11-06-2014, 10:21 PM
ارسال: #1
در مورد آکواریوم آب شور
اولین سوالی که در انتخاب یک آکواریوم به ذهن شما خواهد رسید این است که آب شور یا آب شیرین؟ و از آنجائیکه هر دو اکوسیستم دارای محاسن و محدودیتهایی نسبت به هم هستند لذا سعی نمودیم در این مقاله با بیان تفاوتهای این دو نوع آکواریوم، شما را در انتخاب بهتر یاری نماییم.

اصل مهم
به دلیل تفاوتهای اساسی بین آکواریوم آب شور و آب شیرین بهتر است افراد تازه کار به سراغ آکواریوم آب شور نروند زیرا به دلیل پیچیدگی بیشتر نیاز به مهارت بیشتری نسبت به آکواریوم آب شیرین دارد و معمولا افرادی که مدتی تجربه نگهداری از آکواریوم آب شیرین را داشته اند در این امر موفق ترند.
تفاوت این دو سیستم میتواند در مباحث مختلف و با حجم زیادی از اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد اما تفاوتهایی که در ذیل عنوان می شود تفاوتهای اساسی این دو سیستم است.

ماهی
بطور کلی هدف از ایجاد یک آکواریوم لذت بردن از زیبایی آن است. از نقطه نظر زیبایی ماهیهای آب شور از مزایایی برخوردارند که در ماهیهای آب شیرین کمتر مشاهده می شود. بیشتر ماهیهای آب شور تزئینی،پرجنب وجوش،رنگارنگ و روشن هستند. به طور مثال می توان از دلقک ماهی با نام علمی (Anemone fish) که یکی از شناخته شده ترین ماهیهای آب شور در جهان است نام برد. البته ماهیهای آب شیرین رنگارنگ هم وجود دارند. آنها معمولا رنگی هستند اما پوستشان به روشنی ماهیهای آب شور نیست که از آن جمله می توان به سیچلایدهای مالاوی اشاره نمود.
در مقام مقایسه، هر دو مجموعه شامل تعداد زیادی ماهی برای انتخاب هستند اما موجودات آب شور گرانتر و معمولا حساس ترند.

کیفیت آب
در هر دو نوع آب می بایست مواد مضر مثل کلر و آمونیاک حذف گردند و هر دو به یک فیلتراسیون مناسب نیاز دارند. فیلترهای آب شور عمدتا زمانیکه آکواریوم حاوی مرجان و نرم تنان است نیازمند بخشی خاص به نام پروتئین اسکیمر هستند که در آب شیرین معمولا نیاز نیست. در آب شیرین میزان PH مطلوب حدود 7 است (به جز چند استثناء کوچک) که در مقایسه با PH بهینه بالای 8 در آب شور،راحتتر قابل کنترل است. مورد دیگر که باید مورد توجه واقع شود،نمک اضافه شده است که معمولا برای ساخت آب شور باید متناسب با شرایط ماهیهای مورد نظر و با استفاده از غلظت سنج کم کم به مخزن اضافه گردد تا به غلظت ایده آل برسد اما در آب شیرین به آن نیازی نیست. به دلیل گردش بیشتر آب در مسیر فیلتراسیون در آکواریوم آب شور معمولا تبخیر آن نیز بیشتر از آکواریوم آب شیرین است.


هزینه
بطور کلی راه اندازی یک آکواریوم اصولی و کارآمد بدون توجه به نوع آن ارزان نیست،اما هزینه سرویس و خدمات آکواریوم آب شور بیشتر از آب شیرین است. آب شور نیاز به فیلترهای تخصصی تر و در نتیجه گران تر، دارد و هزینه ماهیهای آن نیز بیشتر از ماهیهای آب شیرین است. معمولا هزینه ماهیهای عمومی و ارزان آب شیرین مثل خانواده تترا بین 3 تا 5 هزار تومان است در حالیکه ارزان ترین ماهیهای آب شور از حدود 20 تا 30 هزار تومان شروع می شوند و معمولا شما به 200 تا 300 هزار تومان هزینه ماهی برای یک آکواریوم آب شور معمولی نیاز دارید. درکنار موجودات،هزینه ساخت آب مورد نیاز هم بسته به کیفیت نمک مصرفی رقمی بین 200 تا 400 تومان به ازای هر لیتر آب به کل سیستم اضافه می کند که در حالت آب شیرین تقریبا رایگان است.

نگهداری
هیچ شکی نیست که ماهیهای آب شور،ظریف تر و حساس تر از ماهیهای آب شیرین هستند و در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مقررات بیشتر کیفیت آب،رژیم های غذایی سخت گیرانه تر لازمه این نوع آکواریوم است.


بسیاری از ماهیهای آب شیرین معمول نسبت به محیط ها و PH های مختلف بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند و تا آنجائیکه شرایط خیلی بحرانی نباشد تلف نمی شوند.
ماهی آب شور همچنین بسیار به نور،دما،PH و غلظت آب نیز حساس هستند و بدون مقررات ثابت این عوامل، آنها به سرعت سلامت خود را از دست داده و تلف می شوند.

نتیجه گیری
با این مقدمه میتوان استفاده از آکواریوم را به دوچرخه سواری تشبیه نمود. اگر شما از شخصی که در یک سیرک حرکات نمایشی با دوچرخه انجام می دهد در مورد آن بپرسید آن را کاری بسیار ساده می خواند و حتی با چشم بسته نیز قادر به انجام آن است حال آنکه برای فردی که در آغاز آموزش دوچرخه سواری است کاری سخت به نظر خواهد آمد. در نگهداری از یک آکواریوم سیستم فیلتراسیون،بخش برنده کار است اگر طراحی هوشمندانه و دقیق روی آن انجام شده باشد و همه اجزاء صحیح کار کنند و نظارت دوره ای منظمی نیز بر این کارکرد وجود داشته باشد هر دو سیستم آب شور و آب شیرین بسیار زیبا، فرح بخش و ساده در نگهداری خواهند بود و فقط هزینه نگهداری آب شور بالاتر خواهد بود. توجه به این نکته بسیار مهم است که آکواریوم یک دکور زنده است و بدلیل زنده بودن نیازمند بررسی و مراقبت دوره ای می باشد. در انتخاب یک اکوسیستم کارآمد باید تمام موارد را در حالت بهینه در نظر گرفت. همه مزایا و هزینه ها را با هم سنجید و در نهایت انتخاب درست کرد.
در حال حاضر آب سکون آکواریوم در بسیاری از حالات پروژه های حد وسط یعنی اکوسیستم آب شیرین با دکور آب شور را به کارفرماهایی که دوست دارند نمای آب شور را با هزینه ساخت و نگهداری آب شیرین داشته باشند پیشنهاد می کند.
امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید انتخاب درستی برای آکواریوم دلخواهتان انجام دهید. در مقالات آینده بیشتر در این خصوص بحث خواهیم نمود.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
1 کاربر به دلیل این ارسال از kazem aqua سپاسگزاری کرده است.
aquafun
موضوع بسته شده 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  راه اندازی آکواریوم آب شور aquafun 1 927 27-08-2015 12:13 AM
آخرین ارسال: m.t4kin
  در مورد سیستم ats kazem aqua 0 1,722 12-06-2014 12:32 AM
آخرین ارسال: kazem aqua
  در مورد سامپ kazem aqua 0 981 12-06-2014 12:03 AM
آخرین ارسال: kazem aqua
  در مورد رفیوجیوم kazem aqua 0 1,351 11-06-2014 11:58 PM
آخرین ارسال: kazem aqua
  اطلاعاتی در مورد لایو راک kazem aqua 0 2,441 11-06-2014 11:51 PM
آخرین ارسال: kazem aqua

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان