ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ساخت دی اکسید کربن دست ساز برای آکواریوم گیاهی

21-06-2014, 01:07 AM (آخرین ویرایش در 21-06-2014 01:19 AM توسط aquafun.)
ارسال: #1
ساخت دی اکسید کربن دست ساز برای آکواریوم گیاهی
گیاهان برای عمل فتوسنتز خود و ساخت غذا برای رشد خود به سه فاکتور نور ، مواد مغذی و دی اکسید کربن نیاز دارند . تهیه سیستم دی اکسید کربن یکی از دغدغه های آکواریوم دارانی است که به آکواریوم گیاهی علاقه دارند اما در ابتدای راه هستند و باید هزینه های تهیه لامپهای مناسب ، کود بستر مناسب و فیلترهای مناسب را پرداخت کنند.
اگر تمایل به هزینه برای سیستم دی اکسید کربن حرفه ای داشته باشید می تونید با خرید یک کپسول مناسب با حجم تانک خود و یک رگلاتور و دیفیوزر از یک سیستم استاندارد و متعادل برخوردار شود. اما اگر خواستید هزینه سیستم دی اکسید کربن حرفه ای را جای دیگری استفاده کنید می تونید خودتون اقدام به ساخت سیستم دی اکسید کربن دست ساز کنید.

وسایل و مواد مورد نیاز:
1- بطری بزرگ نوشابه خانواده ( ترجیحا 2.5 لیتری) و یک بطری کوچک نوشابه ( برای حباب شمار)
2- به ازای هر بطری 300 گرم شکر
3- مقدار کمی مخمر نان - به ازای هر بطری یک قاشق چایخوری سر خالی ( از عطاری ها تهیه کنید)
4- مقداری شلنگ
5 - سوپاپ هوای یکطرفه ( اختیاری)
6 - سه راهی برای ساخت سوپاپ اطمینان(اختیاری)
7- پاور هد یا سنگ هوا ( انتخاب به عهده شما) و یا دیفیوزر نردبانی یا چرخشی ( گرانتره)


روش ساخت :
در بطری های بزرگ را به دقت و با دریل یا هویه سوراخی تنگتر از قطر شلنگ بزنید و سر شلنگ ها را اریب ببرید تا قسمتی از آن از سوراخ رد شود و بعد با انبردست شلنگ را بکشید تا به سختی از سوراخ رد شود . می تونید از این پیچها یا پیچهای گاز هم استفاده کنید که من نیازی نمی بینم .
   

برای وصل دو بطری بزرگ به حباب شمار باید در بطری کوچک را سه سوراخ بزنید و شلنگهایی که از دو بطری آمده حدود 15 سانت از سوراخ رد کنید و شلنگ دیگری که قرار است دی اکسید را به دیفیزر ببرد را به اندازه یک سانت رد کنید. اگر تعداد بطری ها بیشتر بود می تونید از ترمینال استفاده کنید.

اگر سوراخ کاری و رد کردن شلنگ ها را به دقت انجام بدید و سوراخ ها به اندازه کافی تنگ باشه نیازی به هیچ چسبی برای آب بندی ندارید. برای هر شلنگ بهتره که یک سوپاپ یطرفه هوا هم استفاده کنید که باز کردن در بطری ها برای تعویض مایع آب و شکر منجر به خارج شدن فشار کل سیستم نشه .
   

بعد درون حباب شمار را تا 5 سانت مانده به در بطری آب کنید . این کار هم دی اکسید شما را از مواد زائدتصفیه می کند و هم به شما نشان می ده که چند حباب در ثانیه تولید میشه .

حالا بریم سراغ محلول جادویی. درون هر بطری 300 گرم شکر ( از یک لیوان یه مقدار بیشتر ) بریزید که میشه تا نزدیک خط پایینی بطری ها و بعد آب بدون کلر را تا خط بالایی بطری بریزید و خوب هم بزنید . اگر آبی که استفاده می کنید ولرم هم باشه فرایند تخمیر سریعتر شروع خواهد شد.
حالا برای تکمیل فرمول محلول جادویی نیاز به مقدار کمی ( کمتر از یه قاشق چایخوری ) مخمر نان داریم . مخمر را بدون تکان دادن بطری اضافه کنید. من پیشنهاد می کنم مخمر را زمانی اضافه کنید که بطری را در جای خود گذاشتید هر چی مخمر بیشتر بریزید دی اکسید بیشتری تولید میشه و شکر زودتر تموم میشه . پس برای دوام بیشتر همون مقدار توصیه شده را استفاده کنید و تکان هم ندید .
   
بعد از 5 تا 6 ساعت کم کم مخمر ها شروع به تخمیر محلول آب و شکر کرده و دی اکسید کربن آزاد می کنند
خروجی حباب شمار را به دیفیوز یا پاور هد یا سنگ هوایی که در وایتکس قرار گرفته وصل کنید.

سنگ هوا وقتی در وایتکس قرار بگیره سوراخهاش باز میشه و گاز خروجی از اون سوراخهای ریزتری داره . سرعت حل شدن دی اکسید در آب بیشتر از اکسیژن هست پس نگران حل کردن اون نباشید.

من دیفیوزر نردبانی با قیمت حدودی 20 هزار تومن یا دیفیوزر چرخشی با قیمت 120 هزار تومن رو پیشنهاد می کنم . چون فشار کمتری رو سیستم میاره .
   

با استفاده از یه سه راهی می تونید وسط راه سوپاپ اطمینان درست کنید که من خودم این کارو نکردم چون با استفاده از دیفیزر نردبونی فشاری رو سیستم نیست .
   

بهتره که حباب شمار بالاتر یا همسطح بطری ها باشه که در صورت تخمیر بیش از حد (برای من اتفاق نیافتاده )محلول وارد اون نشه.
می تونید شب ها با استفاده از یک شیر دی اکسید رو قطع کنید و مسیرش رو به به رون از تانک عوض کنید اما باز هم من این کار رو نمی کنم . چون هزینه بسیار پایینه و نیازی به صرفه جویی نیست . البته مراقب تنفس ماهی ها در شب که گیاهان هم دی اکسید پس میدن باشید.

مخمر ها بعد از تخمیر آب و شکر در کنار دی اکسید اتانول تولید می کنند که همین باعث مرگ باکتری ها تخمیر کننده و توقف تولید دی اکسید میشه .اگر دو یا سه بطری داشته باشید هیچ وقت مشکل قطعی کامل دی اکسید رو ندارید چون با کم شدن خروجی یکی اونای دیگه همچنان فعالند.

در پایان توجه داشته باشید که سیستم دی اکسید کربن دست ساز مشکل کم و زیاد شدن فشار دی اکسید و ریسک مبتلا شدن گیاهان به جلبک ریش سیاه BBA رو داره که با میگوی آمانو و جلبکخوار سیامی اصلی می تونید این مورد را کنترل کنید.


اقتباس مطلب و تصاویر از :‌www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html


لطفا تاپیک برای پرسش کاربران و تکمیل توسط دیگران باز باشه .
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
4 کاربر به دلیل این ارسال از aquafun سپاسگزاری کرده اند.
Erfan hoseini, hossein856, md.razeghy, محسن رفیعی
21-06-2014, 12:31 PM
ارسال: #2
RE: ساخت دی اکسید کربن دست ساز برای آکواریوم گیاهی
سلام
برای دفیوژ هم میتونید فیلتر سیگار استفاده نشده رو محکم و با فشار درون شلنگ قرار بدین کمک میکنه حبابا ریز و محو میشه

ما دیگه رفتیم ، قصه ی ما به سر رسید Typing
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
2 کاربر به دلیل این ارسال از karshenas سپاسگزاری کرده اند.
md.razeghy, محسن رفیعی
21-06-2014, 12:38 PM
ارسال: #3
RE: ساخت دی اکسید کربن دست ساز برای آکواریوم گیاهی
(21-06-2014 12:31 PM)karshenas نوشته:  سلام
برای دفیوژ هم میتونید فیلتر سیگار استفاده نشده رو محکم و با فشار درون شلنگ قرار بدین کمک میکنه حبابا ریز و محو میشه

بله . چون به شخصه زیاد موافق تحت فشار گذاشتن سیستم دی اکسید کربن دست ساز نیستم در مورد نحوه ساخت دیفیوزر با سنگ هوا زیاد توضیح ندادم . روشش به این صورت هست که سنگ هوای توپی کوچک را مدتی در وایتکس میگذارند تا سوراخهاش باز بشه و قبل از گذاشتن در تانک خوب می شورند و در آب معلق می کنند تا سلامت ماهی ها به دلیل وایتکس به خطر نیفته و بعد یک فیلتر سیگار رو در شلنگ فرو می کنند و بعد به شلنگ رو به سنگ هوا وصل می کنند و میشه دور سنگ هوا یک پارچه نمدی از جنس همین پارچه های پنبه الکلی محکم بست .

اما بازم تاکید می کنم اگر سیستم دی اکسید دست ساز تحت فشار نباشه و از پاور هد یا دیفیوژر نردبانی یا چرخشی استفاده کرد هم احتمال نشتی کمتره و هم میزان واقعی دی اکسید تولید شده توسط مخمر بهتر معلوم میشه و زود تر می فهمید که عمر مخمر داره سر میاد و باید شارژ بشه .
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
3 کاربر به دلیل این ارسال از aquafun سپاسگزاری کرده اند.
Erfan hoseini, md.razeghy, محسن رفیعی
ارسال پاسخ 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ساخت انواع دیفیوژر aliali6263 0 1,102 17-06-2014 02:14 AM
آخرین ارسال: aliali6263

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان