ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سامپ - Sump

08-06-2014, 10:17 AM
ارسال: #1
سامپ - Sump
سلام دوستان
تو این مطلب میخواستم قسمت تئوریک فیلتراسیون و مخصوصا سامپ روتا اونجا که من فهمیدم عنوان کنم تا اساتید سوالها و مشکلاتشوجواب بدن و تصحیح کنندتا بتونیم با کمکشون یه سامپ با بیشترین بازده داشته باشیم.
1-اول ترتیب فیلتراسیون:
1-مکانیکی=>سطح مقطع زیاد-حجم کم
2-شیمیایی=>حجم کم-سطح کم-ارتفاع زیاد
3-بیولوژیک=>حجم زیاد-ارتفاع زیاد
4-دنیتراتور=>سطح مقطع کم-طول زیاد
_توضیح:جای فسمت های شیمیایی وبیولوژیک میتواند با هم تعویض شود)
البته شاید این توضیحات روبروی هر قسمت براتون گنگ باشه که بیشتر توضیح میدم!
در سامپ های آکواریوم شکل ما یه عرض داریم، یه طول ویه ارتفاع.منظور من از سطح طول هر قسمت درعرض است.حالا دلایل برای توضیحات روبروی هر مرحله:
1-قسمت مکانیکی باید سطح مقطع زیاد داشته باشه چون در جایی خوندم که بیشتر ذرات بزرگ که در این مرحله گرفته میشه در همون چند سانتی متر اول متوقف میشوند ومنطقی هم هست پس اختصاص حجم زیاد به این مرحله-حالا چه شن چه ابر وچه الیاف-ضروری نمیباشد!
------------------------------------------------
2-در مرحلهء شیمیایی هم که از کربن وزئولیت استفاده می شود بنا بر عرف از مقدار کربن کمی استفاده میشود پس بنابراین حجم کمی را شامل میشود و عرض وارتفاع هم ثابت است درنتیجه سطح کم وبه نسبت ارتفاع زیاد میشود ولی به خودی خود به نفع ماست چون آب مدت زمان بیشتری با این مواد در ارتباط قرار میگیرد!ویک نکته که خالی از لطف نیست اینکه ما در این قسمت مانند قسمت بیولوژیک نیازی به جریان آب نسبی ندارد وما به سرعت کم آب برای تصفیهء و جذب بهتر و بیشتر نیاز داریم!
-----------------------------------------------
3-حالا نوبت قلب سامپه یعنی قسمت بیولوژیک!در اینجا زیاد بودن حجم وتماس بیشتر آب -با توسل به ارتفاع زیاد -دیگه نیاز به توضیح نداره!
اما من در این مورد به یه مطلب برخوردم واون اینه که جایی گفته شده بود هر نوع باکتری ای درسرعت جریان خاصی از آب بیشتر تکثیر میشه وندیدم درساخت سامپها کسی از دوستان به این موضوع اشاره کرده باشن! این کار رو به راحتی میشه با تقسیم قسمت بیولوژیک به حجم های متفاوت وپر کردن هر قسمت با همه ء متریالهای بیولوژیک انجام داد؛البته من خودم به شخصه اطلاعی در مورد اینکه چه نوع باکتری در چه سرعت آبی بهتر رشد میکنه ندارم ولی مسلمه که با ایجاد جریانهایی متفاوت در یک بازهء سرعت معقول به مقصود نزدیک میشیم و از حالت یه سرعته بهتره-البته این کار و میشه با گداشتن سنگ هوا زیرمحفظه های با حجم مساوی وتنظیم فشار هوای خروجی نیزعملی کرد!
-----------------------------------------------
4-و در نهایت دنیتراتور: تا اون جایی که ما فهمیدیم دنیتراتور از دو قسمت 1-لوله ءمارپیچ باکتریهای هوازی برای مصرف اکسیژن و2-محفظه استوانه ای دربسته برای رشد باکتریهای بی هوازی؛
در اینجا هم من یه سوال از اساتید دارم واون اینه که چرا قسمت بیهوازی رو هم از لولهءمارپیچ استفاده نکنیم؟؟؟ وهم اینکه چرا در این لوله موادی مثل ماتریکس و...استفاده نکنیم تا علاوه بر سطح لوله باکتریها در این منافظ هم رشد کنند که باعث میشههم طول لوله کم بشه و هم بتونیم سرعت آب رو بیشتر کنیم؟
----------------------------------------------
مطلب دیگه ترتیب قرارگرفتن مواده؛ترتیبی که من به نظرم میرسه اینه:
شانهءتخم مرغ-شن-ماسه-ابر-الیاف-(*)-نخودی-سرامیک-بیوبال-(*)-ماتریکس-سیپورکس-سابسترت-کربن-زئولیت-رزین
جاهایی که با (*) مشخص شده نیاز به توضیح داره!
ترتیب قرارگرفتن مواد ما باید طوری باشه که کمترین ذرات معلق به مواد قسمت بیولوژیک برسه تا کارایی و طول عمر این متریال بالا بره ومنافظ دیرتر بگیره و این وظیفهء قسمت مکانیکیه.در عین حال نباید مواد مغذی-مثل آمونیاک وآمونیوم ونیتریت- برای باکتریها هم حذف بشه چون حذف این مواد کار بخش بیولوژیکه ومیدونیم که کربن رنگ وبو ویک سری مواد معلق آب رو میگیره ؛سوال من از دوستان اینه که بهتر نیست کربن قبل از مواد بیولوژیک قرار بگیره یعنی در جایی که با(*) مشخص شده ویا در هر سه قسمت مقدار کمی کربن قرار داد؟
البته مقداری کربن بعد از بیولوژیک الزامی به نظر میرسد چرا که به گفتهء یکی از اساتید باکتریها با فعالیت خود موادشیمیایی دفعی ساطع میکنند-غیر از نیترات-که باید با فیلتراسیون شیمیایی حذف گردد!

ما دیگه رفتیم ، قصه ی ما به سر رسید Typing
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
3 کاربر به دلیل این ارسال از karshenas سپاسگزاری کرده اند.
aquafun, erfan.zx654, فرهاد
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان