ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO

28-06-2014, 02:27 PM
ارسال: #1
Rainbow سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO
آب طبیعی به علت خاصیت حل کنندگی خوبی که دارد معمولا دارای حجم بالایی از نمکهای محلول در آب میشود. CO2 هوا به خاطر انحلال در آب و تولید اسید کربنیک ضعیف ، خاصیت خورندگی آب را بهبود میبخشد. بنابراین آب هنگام عبور از محیطهای گوناگون مخصوصا محیطهای آهکی مقداری از کربناتها را در خود حل میکند که این کربناتها همراه یونهایی مثل کلسیم ، منیزیم و … باعث ایجاد سختی موقت میشود که با جوشاندن از بین میرود.

سختی آب
آب طبیعی به علت خاصیت حل کنندگی خوبی که دارد معمولا دارای حجم بالایی از نمکهای محلول در آب میشود. CO2 هوا به خاطر انحلال در آب و تولید اسید کربنیک ضعیف ، خاصیت خورندگی آب را بهبود میبخشد. بنابراین آب هنگام عبور از محیطهای گوناگون مخصوصا محیطهای آهکی مقداری از کربناتها را در خود حل میکند که این کربناتها همراه یونهایی مثل کلسیم ، منیزیم و … باعث ایجاد سختی موقت میشود که با جوشاندن از بین میرود. البته یونهای منیزیم و کلسیم و سایر یونهای فلزی با سولفات و نیترات و کلرو ایجاد سختی دائم میکنند. سختی آب باعث رسوب کردن صابون در آب میشود (خاصیت کف کنندگی صابون را از بین میبرد). اثرات زيانبخش ناخالصيهاي آب در صنعت آب در شیمی یکی از مهمترین حلالها میباشد و معمولا از آن به عنوان حلال عمومی نام میبرند و بنابراین کاربرد اساسی در صنعت دارد که برخی از کاربردهای مهم به این شرح میباشد:۱- به عنوان حلال ۲- به عنوان ماده اولیه برای شرکت در واکنشهای شیمیایی تهیه محصول ۳- به عنوان ماده واسطه برای خارج کردن مواد ناخواسته ۴- به عنوان بستر یا محیط واکنش
وجود ناخالصیها در آب باعث ایجاد رسوب در دستگاههای حرارتی و دیگ بخار میشود که این عمل باعث کاهش عمر مفید دستگاه میگردد. بخاری که از آبهای ناخالص تولید میشود دارای کیفیت بسیار پایینی میباشد به عنوان مثال سیلیس همراه بخار خارج شده و در اثر سرد شدن روی پرههای توربین رسوب میکند. خوردگی بویلرها و تأسیسات حرارتی و لولهها ، اتلاف مواد شیمیایی و باقی گذاشتن لکه روی محصولات غذایی و نساجی از عوارض دیگر آبهای ناخالص میباشد.
بهترین آب برای استفاده در صنعت آب بدون یون است اما هزینه تولید آب بدون یون بسیار بالاست. بنابراین در اکثر آزمایشگاهها و واحدهای صنعتی از آب مقطر استفاده میکنند همچنین در مناطق کویری و خشک که منابع آب آشامیدنی محدود میباشد. از روش تقطیر آب دریا برای تولید آب آشامیدنی استفاده میشود
آب سخت
هيچکدام از ما در پاکي تميزي آب باران شک نداريم، آبي که تمام مواد آن محلول و معلق آن طی تشکيل ابر جدا شده حين نزول بصورت باران مقداری از CO2 هوا را در خود حل ميکند و بصورت يک اسيد ضعيف که pH آن از 7 کمتر است در ميآيد.اين آب هنگام عبور از سنگهاي زيرزمينی يونهايي مانند Ca2+، Mg2+ و Fe2+ را در خود حل میکند که باعث آلوده شدن طبيعی آب ميشود
وجود املاح گفته شده در آب باعث ميشود صابون معمولي در آن کف نکند، از اينرو اين آب ها را آب سخت نامگذاری کردند
آب سخت آبی است که حاوی نمكهاي معدني از قبيل ترکیبات کربناتهای هیدروژنی و کلسیم ومنیزیم و ... استعناصر ایجاد کننده سختی آب صابون عمدتا توسط کلسیم و منیزیم قابل ترسیب است، ولی به غیر از آنها فلزات دیگری نظیر آلومینیوم ، آهن ، منگنز ، استرانسیم و روی نیز در ایجاد سختی آب شرکت میکنند، ولی از این نظر که دو عنصر اولی در مقادیر زیاد در آبهای طبیعی وجود دارند، لذا سختی آب بطور عمده بر اساس این دو سنجیده میشود. ولی با وجود این ، اگر مقادیر فلزات دیگر قابل توجه باشد، باید آنها را نیز محسوب داشت.تغییرات سختی آب بر حسب آنکه آب در موقع نفوذ در زمین از قشرهای آهکی و منیزیمی و گچی گذشته و یا نگذشته باشد سختی آب کم یا زیاد میشود. آبهای نواحی آهکی سختی زیادتری تا آبهای نواحی گرانیتی و یا شنی دارند. سختی آب در عرض سال هم ممکن است تغییر نماید. معمولاً سختی آبها در فصل باران کم و در فصل خشکی زیاد میشود. و بعضی مواقع هم در فصول پر باران و مرطوب مثل غار ها ایجاد شود.

تقسیم بندی سختی آب
سختی آب را میتوان به دو نوع تقسیم کرد:
۱-سختی موقت
سختی موقت (Temporary Hardner) را سختی کربناتی (Carbonate Hardner) نیز مینامند. این سختی ، مولود بیکربنات کلسیم و منیزیم است که عمدتا به کمک حرارت و یا ازدیاد PH کاهش مییابد.
۲- سختی دائم
سختی دائم (Permanent Hardner) را سختی غیرکربناتی (Noncarbonate Hardner) نیز مینامند. این سختی ، با حرارت دادن قابل حذف نیستسختی موقت و سختی دايم :
تابحال به ستونهای آهکي ايجاد شده درون غارها دقت کرديد؟ میدانيد علت تشکيل اين ستونها که به استالاکتيت و استالاگميت معروف هستند، چيست؟
اگر همان آب سختي که در بالا صحبتش را کرديم کمی گرم تر شود يونهای کلسيم خود را بصورت کربنات کلسيم رسوب مي دهد. اين دقيقاً همان رسوبي است که در کتري خانه خود مشاهده مینماييد. و ممکن است آب گرمکن يا شوفاژ منزل شما را برای مدتی از کار بياندازد.
اين رسوبات در واقع سختي آب هستند که با گرما از آب خارج ميشوند. در واقع واکنشی که آب باران با سنگهای آهکی زيرزمينی انجام گرفته و منجر به سختي آب شده با گرم شدن آب سخت برگشت میپذيرد و سختی آن گرفته ميشود. از اينرو به اين سختی، سختی موقت آب میگويند.
کلسيم هيدروژن کربنات(محلول) آب باران همراه با CO2 + سنگ آهک
(نامحلول)
در شرايط مناسب و گرماي کافي عکس واکنش بالا صورت میگيرد
آب + CO2 + کلسيم کربنات (نامحلول) کلسيم هيدروژن کربنات
(محلول)
اگر آبهای طبيعي مقدار قابل توجهي يونهای Ca2+، Mg2+ و Fe2+ داشته باشند، نميتوان سختي آن ها را با گرم کردن از بين برد. آب با اين ويژگي داراي سختی دايم است. برای از بين بردن سختي دايم آب کافي است يونهای عامل سختی را بگونهاي ته نشين کرد واکنش سديم کربنات با يونهای کلسيم رسوبات نا محلول کلسيم کربنات را به همراه خواهد داشت.
آيا با افزودن سديم کربنات، آب سختی دايم خود را از دست ميدهد؟
2Na+ + کلسيم کربنات (نامحلول) سديم کربنات + Ca2+ (عامل سختی دايم)
نرم کردن آب سخت:
با توجه به زيانهای آب سخت برای اغلب ماهیان و آبزیان آکواریوم داران همواره به دنبال روشهايي بوده که سختی آب را کاهش دهند. همانطور که گفته شد سختی موقت آب با گرم کردن آن از بين ميرود، اما آنچه مهم است سختي دايم آب هاست که براحتی از بين نميرود استفاده از سديم کربنات با وجود ارزاني آن به دليل وقت گير بودن و وسيع بودن امکانات آن در منازل و مراکز صنعتي کوچک به صرفه نيست، از اينرو برای نرم کردن آب از دستگاهي به نام اسمز معكوس استفاده ميکنند. در اين دستگاه آب سخت با عبور از روی بستري که حاوي يونهای سديم است کاتيونهای عامل سختي خود را با کاتين سديم جايگزين ميکند.
برای برطرف کردن سختی آب ، با جوشاندن کربناتهای هیدروژنی محلول به کلسیم نامحلول تبدیل شده و تشکیل رسوب میدهند. این رسوب در مناطق دارای آب سخت درون کتریها دیدهمیشود. سختی دایمی یافت میشود.


یکی از اجسام گیرنده سختی آب تری ناتریم فسفات Na۳PO میباشد که با اسم آلبرت تری بکار میرود.

یون کلسیم موجود در آب بر اثر ناتریم فسفات تبدیل به "تری فسفات کلسیم" میگردد و رسوب مینماید.
اخیرا به مقدار زیاد از صمغهای مصنوعی که قادرند تعویض یون کنند برای رفع سختی آب استفاده میکنند. صمغ لواتیت در آلمان و آمبرلیت و دووکس در آمریکا استعمال میگردد. در صنعت از ستونهای تبادل یونی برای کاهش سختی استفاده می شود (ستونهای رزینی - آنیونی - کاتیونی )در پیشرفته ترین تکنولوژی ار فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis)برای کاهش سختی ،EC(هدایت الکتریکی یا شوری ) و TDS (کل جامدات محلول )آب استفاده می شود که فواید بسیاری از جمله مطئن بودن آن و هزینه های جاری بسیار پایین دارد . این فرآیند در ایران به دلیل اینکه اولین بار برای کاهش EC (شوری) آب استفاده شد به آب شیرین کن معروف است .

   
درجه سختی
آب درجه سختی آب را از روی مقدار کلسیم و منیزیم موجود در آن تعیین میکنند. در آلمان اگر آبی ده میلی گرم CaO در یک لیتر داشته باشد میگویند درجه سختی آب یک است. در فرانسه اگر آبی در یک لیتر ده میلی گرم کربنات کلسیم یا همسنگ آن کربنات منیزیم داشته باشد میگویند که یک درجه سختی دارد. در انگلستان اگر آبی ده میلی گرم کربنات کلسیم و یا همسنگ آن کربنات منیزیم در ۰.۷ لیتر داشته باشد یک درجه سختی دارد.
برای تعیین سریع سختی آب کارخانه شیمیایی واقع در آلمان قرصهایی ساخته است. در یک لوله آزمایش مخصوص و مدرج آب مورد آزمایش را تا خط نشان لوله پر مینمایند و بهوسیله معرفی که همراه بسته قرصهاست رنگ این آب را قرمز میکنند و آگاه آنقدر از این قرصها در آن میاندازند تا رنگ آب سبز گردد. شماره قرصهای ریخته شده در لوله آزمایش برابر درجه سختی آب میباشد. دقت این روش تا نیم درجه است

طبقه بندی آب از نظر سختی
سختی آب (کربنات کلسیم mg/lit) نوع آب
55 - 5 سبک
100 - 56 سختی کم
200 - 101متوسط
500 - 201 خیلی سخت



در بعضی از طبقه بندیها حداکثر سختی آبهای قابل شرب ، 300 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم تعیین شده است.
واحدهای بکار رفته در سختی آب
در صورتی که مقادیر کاتیونهای مختلف برحسب میلی گرم بر لیتر (ppm) در دست باشد، معمولا جهت سهولت ، به کمک فاکتورهایی که از تقسیم وزن مولکولی کربنات کلسیم به وزن اتمی هر یک از عناصر بدست آمده ، کلیه این مقادیر برحسب کربنات کلسیم محاسبه و بیان میگردد. سختی آب ، معمولا بر حسب ppm یعنی mg/lit بیان میشود. علاوه بر این ، واحدهای آلمانی ، انگلیسی ، فرانسوی ، آمریکایی را نیز در بیان آن بکار میبرند؛
هر یک از درجات فوق به ترتیب برابر 17.9 و 14.3 و 10 و 17.2 میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم است.
شهرهای با آب سخت
قم ، زاهدان ، گرمسار و سمنان از شهرهایی هستند که آب آنها از سختی بالایی برخوردار است. در زاهدان و سمنان سالانه چندین بار باید پوشالهای کولر را به علت اینکه مقدار فراوانی املاح روی آن رسوب کرده است تعویض کرد .


با توجه به اینکه مطالب فوق در بسیاری از سایتها درج گردیده منبع اصلی این مقاله مشخص نیست
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از aquafun سپاسگزاری کرده است.
md.razeghy
28-06-2014, 02:31 PM (آخرین ویرایش در 28-06-2014 05:07 PM توسط md.razeghy.)
ارسال: #2
شناخت آب و سختی گیرها
ترکیب شیمیایی آب:
آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده و فرمول شیمیایی آن H2O می باشد. آب به مقدار فراوان در صنعت موجود است و یک عامل حیاتی به شمار میرودو زندگی بسیاری از موجودات اعم از جانداران ,گیاهان به صورن مستقیم بستگی به آب دارند.

آب علاوه بر جنبه حیاتی در چرخ صنعت و تامین انرژی موردنیازش از جمله نیروگاهها – تاسیسات حرارتی آب گرم و بخار نقش ویژه ای دارد.

منابع تامین آب:

منابع اصلی تامین آب عبارتند از منابع زیرزمینی مانند چاهها- قناتها – چشمه ها – رودخانه ها – دریاچه ها – دریاها - و خلاصه آب باران که همه اینها حاصل چرخه طبیعی آب در طبیعت است

حالت های آب:
آب به سه حالت در طبیعت وجود دارد که هر یک به نوبه خود کارای موثر دارد , مایع (آب),بخار و یخ که در هر حالت دارای مقداری ناخالصی است.

خواص آب:
آب مانند هر عنصر شیمیایی دیگر دارای خواص فیزیکی و شیمیایی می باشد .

خواص شیمیایی آب:
آبها در اثر جریان در رودخانه و یا بصورت آبهای رگردان در طبیعت و عبور از بسترهای مختلف, خاکی , آهکی , و سیلیسی و.. دارای مقداری املاح و ناخالصی می باشد.

مانند : اکسید آهن – نمکهای کلسیم و منیزیم و آهن

ذرات معلق – باکتریها – رسوبات آهکی – کلوئیدی وغیره...

خواص شیمیایی آب:از جمله میزان سختی یا درجه اسیدی آب (PH)که برحسب PPM مشخص می شود و در کیفیت آب مورد مصرف صنایع تاثیر بسیار دارد به طوری که بالا بودن سختی آب موجب رسوب در تاسیسات حرارتی – لوله ها – بویلرها ,خواهد شدو علاوه بر فرسوده شدن آنها میزان بازدهی حرارتی را کاهش میدهد بطوری که این پدیده براحتی در دیگهای کوئلی آب گرم و آب اثر می گذارد و قدرت حرارتی آنها را کاهش میدهد در حالی که مقدار سوخت در اثر کار مداوم و بیشتر افزایش می یابد .

PHآب:
خاصیت اسیدی اب بوسیله (H)هیدروژن که در واقع عامل اسیدی آب است سنجیده میشود. اب سالم و قابل آشامیدن دارای PH معادل است که چنین آبی از نظر PH اسیدی طبیعی یا خنثی می باشد.

هرگاه مقدار PH آب بالاتر از 7 باشد آب خاصیت قلیایی پیدا کرده و قابل مصرف نیست .

آبهای اسدی و قلیایی هر یک برای انسان و برای تاسیساتی که اینگونه آبها در آنها جریان دارند مضر است و در کوتاه مدت دچار خوردگی یا گرفتگی جداره ها خواهند شد.

خواص فیزیکی آب:
خواص فیزیکی آب عبارتند از :رنگ , تیره گی ، بوی بد، طعم،وزن مخصوص ،نقطه جوش،نقطه تبخیر،گرمای نهان

مقدار تیرگی مناسب برای آشامیدنی 5 میلی گرم در لیتر است(5ppm)برای صاف کردن آب از فیلترهای شنی،آهک،و سولفاتهای آهن و آلومینیوم استفاده می کنند بالا رفتن وزن مخصوص آب از حد معین نشانه آلودگی و املاح بیش از حد در آب است که روی سایر خواص آن تاثیر خواهدگذاشت .

مانند:دیر جوش آمدن اب ، دیر منجمد شدن آب و کف نکردن صابون در آب.

کاهش مقدار سختی آب:
برای کاهش درجه سختی آب از روش آب آهک و ورش تبادل یونی استفاده می شود.

1-روش کاهش سختی آب به وسیله آب آهک:در این روش با اضفه مردن 35 تا 50 گرم آهک در هر متر مکعب آب مقدار سختی آب در هر لیتر 25 میلی گرم کاهش پیدا می کند.

2-روش تبادل یونی:این روش به وسیله دستگاههای سختی گیر انجام می شود وبرای کاهش مقدار سختی آب از رزین هیدروژنی (H-H)و رزین های تبادل یونی مدارOH(R-OH)در دستگاههای سختی گیر استفاده می شود.

سختی آب:مجموع املاح کلسیم،منیزیم موجود در آب را سختی گیر گویند.

بعضی از املاح فلزات مانند:آهن،منگنز،و آلومینیوم نیز به مقدار کمتری باعث ایجاد سختی آب می شوند.

بطور کلی آب دارای دو نوع سختی می باشد:

سختی موقت آب :این سختی بیشتر از نوع کربناتی می باشد که متشکل از کربناتها و بی کرناتهای کلسیم و میزیم است.

حد اشباع سختی موقت اب حدود450 میلی گرم در لیتر است.
(TEMPORAPY HARDNESS)

سختی دائم آب: یا سختی غیر کربناتی که شامل ترکیبات سولفاتها،نیتراتها،کلرورها،فسفاتهاو سیلیکاتهای منیزیم و کلسیم می باشد.

حد اشباع سختی دائم آب در حدود 1800 میلی گرم در لیتر می باشد.(PERMANET HARDNESS)

در آبهای صنعتی بالا بودن سختی آب باعث ایجاد رسوبات سخت در جدار لوله ها و دیگ های آب گرم و بخار می شودکه علاوه بر افزایش افت فشار در طول باعث کاهش ضریب اطمینان حرارت نیز می شوند.

در آبهای صنعتی بالا بودن سختی آب سبب تشکیل رسوبات سخت در جدار لوله ها و دیگ های بخار می گردد که علاوه بر افزایش افت فشار در طول مسیر لوله سبب کاهش ضریب اطمینان حرارت نیز می گردد.

بالا بودن سختی در آبهای آشامیدنی سبب ایجاد طعمخاص و امراض مختلف می گردد. حد مجاز سختی در آبهای آشامیدنی بر طبق استاندارد WHO به میزان 250 میلی گرم در لیتر به ازای CO3CA می باشد.

روشهای کاهش سختی آب

1-روش آب آهک سرد
2-روش آب آهک گرم
3-روش تعویض یونی

روشهای 1و 2 در مورد آبهایی بکار میرود که درجه سختی موقت آها بالا باشد یا سختی کربناتی آنها بالا باشد،اما امروزه بهترین روش برای برای کاهش سختی آب استفاده از بسترهای رزینی است که بسیاری از دستگاهها سختی گیرهایی که در داخل کشور ساخته میشوند از این نوع هستند.

نوع رزین:رزین معمولا از نوع کاتیونی پلی استرین سولفونه یا سیکل سدیم (PSO3-NA)می باشد.

بطوری که آب ورودی به سختی گیر از قسمت فوقانی وارد شده و هنگام عبور از بستر رزین ،یونهای کلسیم و منیزیم موجود در آب را با یون سدیم مبادله می کنند:

PSO3-NA-CA++MG++(PSO3)2MGca+2NA+
عمل تعویض یونها در مدت زمانی معینی که به حجم آب تصفیه شده ،حجم رزین،سختی آب خام،سطح رژنراسیون انتخابی سدیم موجود در آب خام و... بستگی دارد با اشیاء بستر رزینی خاتمه می یابد.

بستر رزینی پس از اشباع به ترتیب طی مراحل زیر با استفاده از محلول 10 تا 20 درصد وزنی کلروسدیم باید احیاء بشود.
شستشوی معکوس(BACKWASH)
رژنراسیون(REGEERATION)

در پایان مرحله رژنراسیون ستون رزینی دوباره در خط سرویس قرار میگیرد.

شکل سختی گیر

ساختمان سختی گیرها: سختی گیرها دارای اصول ساختمانی مشابه هستند و از قسمتهای زیر تقسیم شده اند:

ستون سختی گیر : این ستون از ورق های فولادی که بر اساس استاندارد (asme)یعنی جوشکاری با قوس الکتریکی دستی از داخل و خارج جوشکاری شده اند ساخته شده است و مجهز به درب فوقانی و تحتانی هستند و دارای دو دریچه (منهول)بازدید هستند.

سیستم توزیع و جمع آوری آب:برای توزیع یکنواخت آب در قسمت فوقانی سختی گیر یک اب پخش کن مخروطی یا دیسکی تعبیه شده و همچنین جهت جمع آوری آب سختی گیری شده و توزیع یکنواخت آب شست و شوی معکوس ، در کف هر سختی گیر یک صفحه فولادی جهت تعبیه نازل ها قرار گرفته است.

سیم لوله کشی:در قسمت جلوی هر دستگاه سختی گیر یک شبکه فولادی همراه با کلیه اتصالات لازم جهت ورودی و خروجی شست و شوی معکوس ،تخلیه و... نصب گردیده است.

نازلها :روی صفحه فولادی که در کف سختی گیر قرار دارد به تعداد مناسب،حداقل 3 عدد به ازای هر فوت مربع سطح سختی گیر نازل پلاستیکی نیم کره ای با شیارهای محیطی نصب گردیده می شود.

شن سیلیسی محافظ:در حد فاصل نازل ها و بستر رزین یک لایه شن سیلیسی متبلور با درجه خلوص 98% با دانه بندی مناسب به ضخامت 15 تا 0 سانتی مترقرار دارد.

مخزن آب نمک:این مخزن از ورق فولادی که از داخل جوشکاری شده ساخته شدهو مجهز به استرینر،لوله تغذیه آب،لوله خروجی آب نمک و اتصال مربوط به تخلیه مخزن است.

محافظت و ایمنی در مقابل خوردگی:معمولا برای محافظت از زنگ زدگی قسمت های که با اب یا هوا در تماس هستند تدابیری اندیشیده می شودکه در بعضی از سختی گیرهاکلیه سطوح مجاور مایع پس از سند بلاسینگ با دو لایه رنگی اپوکسی و کلیه سطوج مجاور با هوا پس از سند بلاسینگ با رنگ ضد زنگ و چند لایه رنگ روغنیمحافظت می شوند.

کنترل سختی گیرها:
کنترل سختی گیرها به سه طریق انجام می شود:

1-کنترل دستی:که به وسیله شیر فلکه دستی چدنی یا برنجی انجام می شود.
2-کنترل نیمه اتوماتیک:که به وسیله شیرهای چند راهه دستی انجام می شود.
3-کنترل اتوماتیک:به وسیله شیرهای دیافراگمی یا شیرهای چند راهه اتوماتیک انجام می شود.

روش انتخاب سختی گیر:
برای انتخاب سختی گیر باید نکات زیر را در نظر گرفت:

1)میزان آب تصفیه شده در فاصله زمانی بین دو احیاء بر حسب متر مکعب
2)میزان سختی خذف شده بین دو احیاء بر حسب گرم
3)میزان سختی حذف شده بین دو احیاء بر حسب گرین
4)ظرفیت تبادل یونیرزین و سطح ژنراسیون(30000 گرین به ازء هر فوت مکعب رزین)
5)حجم رزین موردنیاز

استفاده از سختی گیرها:از سختی گیرها برای تصفیه آب در سیستم های مختلف تاسیسات حرارت مرکزی از جمله:تاسیسات خانگی،بیمارستانی،صنعتی،آموزشی،آزمایشگاهیو غیره استفاده می شود و باعث افزایش طول عمر مفید سیستم لوله کشی و دستگاههای تاسیسات حرارت مرکزی می شود.

طریقه احیاء سختی گیر با شیر چند راهه:

برای شست و شوی معکوس و خارج کردن مواد زائد از بستر رزین ،اهرم شماره یک را به مدت 10-20 دقیقه به طرف شماره یک بچرخانید.
اهرم شیر نمک را به مدت 25-40ذ دقیقه به سمت چپ بچرخانید. در این حالت محلول نمک رزین را شست و شو بدهد.
برای شستشوی رزین با آب نمک ،شیر منبع را بسته و اهرم را به سمت چپ ثابت کنید.
اهرم را شیر را در وضعیت سمت چپ ثابت کنید و از سیستم بهره برداری کنید.
مخزن از آب تصفیه شده O بدون سختی پر کنید و مقدار لازم نمک بع آن اضافه کنید.

اجزاء تشکیل دهنده یک دستگاه سختی گیر نیمه اتوماتیک:

1-شیر تخلیه هوا
2-فشارسنج
3-ورودی آب
4-خروجی آب
5-شیر چند راهه
6-شیر آب نمک
7-رزین
8-آب پخش کن
9-صفحه آب پخش کن
10-لوله شسشوی معکوس
11-شیرتخلیه اب
12-پایه ها
13-آب نمک
14-مخزن نمک
15-دریچه بازدید

دستگاه سختی گیر دستی:این دستگاه ساختمان بسیار ساده ای دارد از این دستگاه در مصارف خانگی و مکانهای کوچک استفاده می شود.


دستگاه سختی گیر نیمه خودکار:در این نوع سختی گیر برای عبور نمک از بستر رزین از شیر سه راه اتومات استفاده می شود. در این دستگاه قبل از احیاء رزین مقداری از آب دستگاه را تخلیه سپس رزین را با آب نمک شستشو می دهند.

دی اریتورهای حرارتی:
ساختمان دی اریتورها در این دستگاه تبادل حرارتی بین فاز مایع و فاز بخار به وسیله قطعات لوله آلومینیومی انجام می شود. دی اریتورها شکل سیلندر در بالای مخزن ذخیره آب قرار داند به طوری که آب ورودی از قسمت بالای دی اریتور وارد مخزن می شود و به ویله یک صفحه استیل مشبک روی پکتنگ آلومینیومی پاشیده می شود.

عملکرد دی اریتور:

1-تولید حبابهای گاز در آب و انتقال مکانیکی این حبابها از فاز مایع به فاز بخار
2-دیفوژن قسمتی از گاز محلول در آب به فاز بخار آب در سطوح مجاور این دو فاز ایجاد حبابهای گاز با اندازه قطرات مایع و نیروی کشش سطحی مایع نسبت مستقیم دارد،همچنین فاز مایع و بخار ابید دارای طح تماس کافی باشند و در عمل باید در حد ممکن قطرات مایع را متلاشی تا ظرایط خروج گاز محلول را فراهم سازند.

فواید دی اریتور:

بالا بودن سطح تماس فاز بخار و فاز مایع
جلوگیری از مصرف بیش از حد بخار آب با ایزولاسیون کامل ستون در اریتور و مخزن ذخیره
ثبت و کنترل حرارت آب ورودی در حد 103oC تا 110
جلوگیری از وارد شدن شوک حرارتی به دیگ های بخار
کاهش غلظت اکسیژن موجود در آب به 0/005 میلی گرم در لیتر
کاهش غلظت گاز انیدرید کربنیک محلول در آب به صفر


مشخصات دی اریتور:

1-ورودی آب
2-ستون دی اریتور
3-پکینگ آلومنیومی
4-ورود بخار
5-مانومتر
6-شیر اطمینان
7-شیر اطمینان خلاء
8-ترمومتر
9-مخزن ذخیره
10-تله بخار
11-خروجی
12-تخلیه

سیکلونها:سیکلونها برای تصفیه و از بین بردن شن و ماسه موجود در داخل آب چاهها ،رودخانه ها و آب های سطحی به کار می رود. سیکلونها را می توان روی مدار خروجی الکتروپمپها نصب کرد.

اصول کار سیکلونها:انرژی فشار هیدرولیکی است. این انرژی باعث پیدایش نیروی گریز از مرکز به شکل خطوط مارپیچی در داخل سیکلون می شود. شن و ماسه به علت وزن مخصوص که دارند در اثر نیروی گریز از مرکز در قسمت تختانی سیکلونجمع شده و تخلیه می شوندو آب بدون ناخالصی از قسمت بالای سیکلون خارج می شود.
منبع: sanaatsara.com
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
14-07-2014, 04:26 PM
ارسال: #3
RE: سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO
چرا از اب کولر گازی نمیشه استفاده کرد؟<br />
دلیل بیارین نه بهونه :-D<br/>
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از cna mianaji سپاسگزاری کرده است.
hossein856
19-07-2014, 04:59 AM
ارسال: #4
RE: سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO
(14-07-2014 04:26 PM)cna mianaji نوشته:  چرا از اب کولر گازی نمیشه استفاده کرد؟<br />
دلیل بیارین نه بهونه :-D<br/>

کجای این مطلب درباره آب کولر گازی صحبت شده؟ من نشنیدم این موضوع رو . شما سختی آب کولر گازیو امتحان کنید به ما هم خبر بدید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
19-07-2014, 05:21 AM
ارسال: #5
RE: سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO
یک سوال این رزین خالی رو میشه توفیلتر گذاشت از محاسنش بهره برد ؟؟؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
19-07-2014, 05:48 AM
ارسال: #6
Re: RE: سختی آب و کاهش آن با تصفيه آب اسمز معكوس RO
(19-07-2014 04:59 AM)aquafun نوشته:  
(14-07-2014 04:26 PM)cna mianaji نوشته:  چرا از اب کولر گازی نمیشه استفاده کرد؟<br />
دلیل بیارین نه بهونه :-D<br/>

کجای این مطلب درباره آب کولر گازی صحبت شده؟ من نشنیدم این موضوع رو . شما سختی آب کولر گازیو امتحان کنید به ما هم خبر بدید.
تست کردم 40 و کمتر از 40 ppm
الان دو روز به تانک اضافه کردم مشکلی نداشتم خداروشکر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
1 کاربر به دلیل این ارسال از cna mianaji سپاسگزاری کرده است.
md.razeghy
ارسال پاسخ 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Thumbs Up سوالات پیرامون سختی آب آکواریوم آب شیرین aquafun 6 1,678 26-06-2014 07:52 PM
آخرین ارسال: cna mianaji

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان