موضوع بسته شده 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تراریوم سمندرها

22-06-2014, 03:48 PM (آخرین ویرایش در 22-06-2014 07:41 PM توسط kazem aqua.)
ارسال: #1
تراریوم سمندرها
سمندرها و نیوت ها دارای پوست های بسیار حساسی هستند و ممکن است بر اثر کوچکترین تغییرات محیطی به شدت تحت تاثیر قرار گیرند. هنگامی که تصمیم به ساخت و آماده کردن محفظه ای برای زندگی این گونه ها دارید باید تلاش کنید که هرچه بیشتر به محیط طبیعی زندگی آنها شبیه باشد و نظارت کامل و دقیقی بر روی شرایط آن اعمال شود.

سه نوع کلی تانک (محفظه) برای سمندرها وجود دارد : خاکی، نیمه آبی و آبی


به عنوان یک راهنمایی کلی این که شما میتوانید هر کدام از موارد بالا را با توجه به گونه ای که در اختیار دارید انتخاب کنید. اطلاعات این مقاله کاملا عمومی است و باید برای تکمیل اطلاعات خود باید به مقالاتی که در خصوص همان گونه خاص نوشته شده است مراجعه کنید.



تانک خشکی (Terrestrial)

   

محیط خشکی تقریبا بیشترین محل برای اقامت سمندرها به شمار میرود. این نوع از محفظه باید طوری طراحی شود که دارای نقاط تاریک و نیز روشن باشد.همچنین باید بستر تا حدی مرطوب باشد،برای این کار میتوانید از برگ های مرطوب درختان و یا خزه استفاده کنید و در کنار آنها تکه سنگ هایی نیز قرار دهید. رطوبت بستر میتواند در تامین بخشی از رطوبت محیط که لازمه زندگی سمندرهاست نیز موثر باشد. در حالت کلی، خزه میتواند در فراهم کردن رطوبت مورد نیاز برای سمندرهای خاکزی (غیر آبزی) بسیار تاثیرگذار باشد. در چنین تانکی باید از یک ظرف آب کم عمق برای سمندرها استفاده کنید، ضمنا این آب میتواند تامین کننده اصلی رطوبت باشد. سمندرهای زمینی (خاکزی) معمولا شناگران ماهری نیستند بنابراین دقت کنید که عمق این آب زیاد نباشد و حتما تعدادی سنگ در ظرف قرار دهید تا درصورتی که سمندرها به دردسر افتادند بتوانند به آن آویزان شوند. برای محفظه حتما باید از درپوشی ایمن استفاده کنید و تهویه خوبی هم در این محل نصب کنید.

بستر میتواند ترکیبی از خاک و خزه باشدیا به عنوان بستر از ذغال سنگ و خزه اسفاگنوم استفاده کنید. یک لایه شن و ماسه نیزدر کف محفظه قرار دهید. بعضی از گونه های سمندرها از خاک برای کندن استفاده میکنندو علاقه زیادی به حفاری کردن دارند. استفاده از خزه موجب میشود که خاک ها به هم نچسبدو به صورت گلوله های سخت درنیاید تا همچنان سمندرها قادر به کندن آن باشند. به یادداشته باشید که تدارک دیدن یک تراریوم مجهز و خوب برای سمندر، از نظر بستر نیاز بهدقت و مهارت دارد و تمیز نگاه داشتن آن نیز کار ساده ای نیست. بیشتر گونه های سمندرهانیاز به محیطی بسیار تمیز دارند بنابراین باید به طور منظم محل زندگی آنها را تمیزکنید.

به عنوان پناهگاه باید از صخره هایی کهدارای فرورفتگی باشند استفاده کنید، گلدان های سفالی، تکه های چوب و پوست درختان نیزمیتوانند گزینه های خوبی باشند. سمندرهای «خشکی زی» معمولا حیواناتی مرموز و پنهانکار هستند که ترجیح میدهند بیشتر زمان خود را در پناهگاه سپری کنند، بنابراین پناهگاهآنان را طوری طراحی کنید که بتوانید آنان را از پشت شیشه آکواریوم به راحتی ببینیدو بر آنان نظارت داشته باشید. برای چنین انواعی از سمندرها، میتوانید به منظور فراهمآوردن آرامش بیشتر، نواری تیره رنگ به دور تانک بکشید و در مواقع لزوم، آن را برداریدتا از سلامت و شرایط مناسب سمندر خود مطلع شوید.



تانک نیمه آبی (Semi Aquatic)

   

چنین محفظه هایی در واقع ترکیبی از تانکهای خاکی (terrestrial) و آبی (aquatic) هستند. معمولا براینیوت ها از چنین محفظه هایی استفاده میشود، زیرا به هر دو محیط آبی و خاکی نیاز دارند.توجه داشته باشید که منطقه آبی نیوت ها نسبت به سمندرها باید عمیق تر باشد. بخش خشکیدر چنین محفظه ای میتواند به شکل ساده ای طراحی و از توده ای شن و ماسه به همراه مقداریخزه استفاده شود. سطح این بخش باید بالاتر از بخش آب محفظه قرار گیرد و از یک سطح باجنس پلاستیک یا «پلیکسی گلاس» برای جداسازی بخش آبی وخاکی و ورود ساده تر آنها به قسمتخشکی استفاده شود. جداسازی قسمت آبی و خشکی در این نوع از تراریوم ها الزامی است.

بسیار حیاتی است که بتوانید طریقه ای سادهبرای وارد شدن سمندرها از بخش آب به قسمت خشکی تهیه کنید تا آنها به سادگی با خزیدنبه خشکی برسند. به عنوان مثال برای این کار میتوانید از تکه ای چوب نسبتا پهن، با شیبملایم استفاده کنید و این محل میتواند مکان مناسبی برای آفتاب گرفتن نیوت ها نیز بهشمار رود. دقت داشته باشید که اگر در این منطقه از شن و ماسه استفاده میکنید باید بهطور جدی از خورده شدن آن توسط سمندرها جلوگیری شود. بدین منظور باید میزان بزرگی خاصیاز شن وماسه را در نظر بگیرید که توسط نیوت ها خورده نشود و باید این شن و ماسه هاکاملا فرسوده و گرد شده باشند تا از زخمی شدن پوست حساس بدن سمندر (یا نیوت) نیز جلوگیریشود.



تانک آبی (Aquatic)

   

از آکواریوم برای گونه های کاملا آبزی(مانند اگزولوتل) استفاده میشود و میزان و عمق آبی که برای گونه های آبی فراهم میکنیدبسته به سن و شرایط آنها متفاوت است. سمندرها معمولا در محیط آب، مقدار زیادی آمونیاک از بدن خود ترشح میکنند بنابراین باید برای سالم نگه داشتن سمندر خود، به طور منظم،آب محل زندگی او را تعویض کنید.

نخستین قدم این است که بزرگترین فضای ممکنرا برای سمندر در نظر بگیرید و آبی را در اختیار او قرار دهید که کاملا رقیق باشد.برای گونه های بزرگ آبزی، باید از یک فیلتر قدرتمند استفاده کنید زیرا گونه های آبزیبه سرعت تحت تاثیر شرایط نامساعد محیطی قرار میگیرند و توانایی زیادی از نظر جسمی برایمقابله با چنین شرایطی را ندارند. برای کف محیط آبی میتوانید از شن و ماسه استفادهکنید اما درصورتی که کف محفظه کاملا خالی باشد ایمنی بهتری برای سمندرها ایجاد میشودو نظافت و نگهداری آن نیز ساده تر خواهد بود. مشکل دیگری که درصورت استفاده از شن وماسه ممکن است با آن برخورد کنید این است که درصورتی که شن و ماسه ها ریز باشند ممکناست توسط سمندر شما خورده شوند و درصورتی که بیش از حد بزرگ باشد نیز ممکن است مواد خوراکی بین آنها ناپدید شود.

علاوه بر سیستم فیل ترینگ آب، باید به طورمنظم آب محفظه را تعویض کنید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
1 کاربر به دلیل این ارسال از kazem aqua سپاسگزاری کرده است.
aquafun
موضوع بسته شده 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  سوال و جواب در مورد، تراریوم kazem aqua 4 1,225 12-07-2014 02:10 AM
آخرین ارسال: kazem aqua
  تراریوم ایگوانا kazem aqua 0 6,743 22-06-2014 04:26 PM
آخرین ارسال: kazem aqua
  تراریوم لاکپشت kazem aqua 0 2,457 22-06-2014 03:31 PM
آخرین ارسال: kazem aqua
  تراریوم چیست kazem aqua 0 587 22-06-2014 03:22 PM
آخرین ارسال: kazem aqua

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان