ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علت زرد شدن یا کدر شدن آب آکواریوم

21-06-2014, 10:29 AM (آخرین ویرایش در 21-06-2014 10:30 AM توسط aquafun.)
ارسال: #1
علت زرد شدن یا کدر شدن آب آکواریوم
یکی از مواردی که در زیبا بودن آکواریوم، بسیار موثر است ، شفاف بودن آب آکواریوم می باشد. کدر شدن آب آکواریوم یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای آکواریوم دارها پیش می آید، پدیده ی آب کدر است. از آن جایی که علت واحدی برای این پدیده وجود ندارد، جواب نیز یکی نیست. اگرچه با توجه به رنگ آب و شرایط آن، می تواند به چند عمل اصلی تقسیم شود.معمولا عوامل متعددی باعث از بین رفتن شفافیت آب می شوند.
   

از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. وجود اشیائی که از خود مواد رنگی ترشح می کنند:
از جمله این مواد می توان به شن بستر آکواریوم یا کنده ها و چوبهای تزئینی داخل آکواریوم نام برد. از شن خنثی برای کف آکواریوم استفاده گردد. وجود Co2 داخل آب باعث تشکیل اسید کربنیک شده و خاصیت خورندگی ایجاد می کند.این اسید به مرور زمان برخی ترکیبات شن را در آب حل کرده که خود می تواند باعث کدر شدن آب گردد.

قبل از افزودن شن بستر، باید به خوبی آنها را بشوییم تا ذرات غبار از داخل آن خارج شده و در داخل آب آکواریوم معلق نماند. برای رفع این مشکل می توان از راه های زیر استفاده کرد:

· کدری آب آکواریوم در اثر رنگ چوب : باید چوب یا ریشه قبل از ورود به آکواریوم به صورت صحیح آماده سازی و جوشانده شود.
· کدر بودن آب آکواریوم در اثر خنثی نبودن شن بستر: بهتر است شن کف بستر عوض شود.
· کدر بودن آب آکواریوم در اثر غبار موجود در شن: به مرور زمان این غبار توسط فیلتر ها جمع آوری می شود. چنانچه کیفیت لایه وول موجود در فیلتر سطلی مناسب باشد، تقرابا در مدت سه روز این غبار جمع می شود.در صورت که فیلتر سطلی نتوانست غبار را از بین ببرد، می توان از فیلترهایی که اصطلاحا گپ نامیده می شود استفاده نمود.
· تعویض دوره ای آب آکواریوم: می توان در طی چند روز به صورت دوره ای مقداری از آب آکواریوم را عوض کرد ( حد اکثر 25% ). استفاده از آب RO بسیار موثر است.

2. برهم خوردن شیمی آب :
آب آکواریوم مملو از یونهای عناصر مختلف است. عدم تعادل در شیمی آب باعث می شود که این یونها با هم ترکیب شده و نمکهای غیر محلول ایجاد نماید. این نمکها باعث کدر شدن آب می شودند. اکثرا در این مورد رنگ آب بصورت شیری رنگ می شود. در پاره ای از موارد پس از ریختن املاح در آب آکواریوم این حالت پیش می آید. تنها راه از بین بردن این نوع کدر شدن، تعویض دوره ای آب با آب تازه یا آب RO می باشد. آب RO فاقد هرگونه یون اضافه بوده و مدت زمان بیشتری شفاف و سالم می ماند.
3. رشد بی رویه باکتری ها:
چنانچه به دلایلی همانند و جود مواد فاسد شدنی در آب آکواریوم، جمعیت باکتریها به سرعت افزوده شده و آب آکواریوم را تیره می کنند. بهترین راه مقابله با آن تعویض دوره ای آب آکواریوم و رفع عامل تولید باکتری می باشد.
4. از بین رفتن باکتری های چرخه نیتروژن:
در اثر بروز شوک ، این حالت پیش می آید. به عنوان مثال اجساد ماهی ها و گیاهان مانده در آب و فاسد شده می تواند ذرات محلول شده در آب را بالا برده و اگر فیلتر سطلی توان تجزیه آن را نداشته باشد ، ممکن است آب آکواریوم کدر شود. در صورت قطع برق یا خاموش شدن فیلتر سطلی به مدت طولانی باعث مرگ باکتریهای موجود در فیلتر ها می شود. بهترین راه مقابله با این حالت ، افزودن باکتریهای آماده به آب می شود.
5. وجود فسفات و سیلیکات اضافه :
مقداری فسفات برای رشد گیاهان کاملا ضروری بوده و در صورت نبودن فسفات ممکن است با مرگ گیاهان مواجه شویم. اما مقدار زیاده از حد آن مقداری آب را زرد رنگ می کند. همچنین سیلیکات و فسفات اضافی باعث تولید جلبکهای معلق در آب شده و آب را کدر می کند.سیلیکاتها و فسفاتها از انواع بافر بوده شیمی آب را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
6. آب سبز:
وجود آمونیاک در آب آکواریوم و همچنین نور زیاد و کمبود CO2 می تواند باعث تولید جلبکهای تک سلولی فتوسنتزی شود. رشد بیرویه آنها باعث سبز رنگ شدن آب آکواریوم می شود. خاموش کردن نور آکواریوم و تعویض دوره آب و استفاده از فیلترهای UV را درمان این مشکل می باشد.

منبع:queenaquatics.com
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
سپاس نقل قول این ارسال در یک پاسخ
3 کاربر به دلیل این ارسال از aquafun سپاسگزاری کرده اند.
Amirvafaq, hossein856, md.razeghy
ارسال پاسخ 


موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Thumbs Up سوالات پیرامون سختی آب آکواریوم آب شیرین aquafun 6 1,679 26-06-2014 07:52 PM
آخرین ارسال: cna mianaji
  سوالات پیرامون پ هاش ph آکواریوم آب شیرین hossein856 9 1,849 26-06-2014 07:11 PM
آخرین ارسال: محسن رفیعی
  پ هاش ph آکواریوم آب شیرین hossein856 0 1,179 23-06-2014 12:42 PM
آخرین ارسال: hossein856
Information سیفون و تعویض آب آکواریوم aquafun 1 3,512 15-06-2014 10:46 AM
آخرین ارسال: aquafun

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان